a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2017 سبل السلام.
تمامی حقوق محفوظ است.

9128721982

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
 

جایگاه تواضع در منابع دینی

گروه فرهنگی تبلیغی سبل السلام > مقاله  > جایگاه تواضع در منابع دینی

جایگاه تواضع در منابع دینی

تواضع یکی از صفات بسیار توصیه شده در منابع دینی ما می باشد.و انسان به واسطه تواضع است که می تواند به درجات بالا دست یابد.

شاعر واقعا بجا می فرماید که:

افتادگی آموز اگر طالب فیضی   هرگز نخورد آب زمینی که بلند است.

خداوند متعال خطاب به پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید:واخفض جناحک للمومنین (۱)
بال و پر خود را برای مومنان فرود بیاور.
پرندگان هنگامی که می خواهند فرود آیند بالهای خود را جمع می کنند و پایین می آورند آن گاه که می خواهنداوج بگیرند بالهای خود را باز می کنند. در مجموع [ خفض جناح] نهایت تواضع و فروتنی راز سر مهر و محبت می رساند.
در آیه فوق خداوند به رسول اکرم (ص ) که مربی و معلم مومنان است دستور تواضع و فروتنی می دهد تا همه کسانی که در مقام رهبری و هدایت مردم قرار گرفته اند خود را بااین خصلت پایسته بیارایند.
همچنین خداوند درباره تواضع واحترام نسبت به والدین با همین واژه (خفض جناح ) خطاب می فرماید:
واخفض لهما جناح الذل من الرحمه و قل رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا (۲)
در برابر پدر و مادراز روی مهربانی و لطف بالهای خویش را فرودآور و بگو: پروردگارا همان گونه که آنان مرا در کوچکی تربیت کردند مشمول رحمتشان قرار بده .
خداوند این گونه در مورد پیامبر می فرماید که به سبب رحمت خداونداست که تو پیامبر چنین خوشخوی و فروتن هستی . اگر تندخو و سخت دل بودی از گرد تو پراکنده می شدند.
بندگان شایسته خدای بخشایشگر کسانی هستند که با آرامش و تواضع بر زمین راه می روند و هنگامی که جاهلان آنان را مخاطب می سازند به آنان سلام می گویند.
در مقابل در قرآن به شدت از تکبر مذمت شده است (در روی زمین با تکبر و غرور گام برمدار چرا که نمی توانی زمین را بشکافی و طول قامتت هرگز به کوهها نمی رسد) (۳)
لقمان حکیم به فرزندش  این گونه توصیه می کند:
ولا تضعر خدک للناس ولا تمش فی الارض مرحا ان الله لا یحب کل مختال فخور (۴)
پسرم !از مردم روی مگردان و متکبرانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست ندارد.
[تعصر] به معنای روی برگرداندن از مردم است از روی تکبر برای خوار ساختن آنان . واضح است که تواضع در راه رفتن به معنای سست و بی رمق حرکت کردن نیست بلکه مراد رعایت حالت طبیعی است .

علمای بزرگ هم در زندگی خود و برخوردهای خود با دیگرتان این گونه بودند و سعی می کردند خود را از تکبر و خود بزرگ بینی دور کنند.

جناب شیخ طوسی (ابوجعفر محمد بن حسن متوفی سال ۴۶۰ در نجف) از علمای بزرگ اسلام در قرن پنجم و مؤسس حوزه علمیه نجف بود. او خود نقل می کند: از عجائب روزگار که مرا تکان داد و به حال خود متوجه شدم اینکه: درباره انواع و اقسام داد و ستدها و تجارتها، کتابی جامع نوشتم و نهایت کوشش را در تکمیل آن نمودم و در این مورد، همه کتابهای مربوطه را دیدم و با خود می گفتم کاملترین کتاب را درباره مسائل خرید و فروش و تجارت نوشته ام و در این باره، اطلاع من از همه بیشتر است.

تا اینکه در مجلسی، دو نفر بادیه نشین نزد من آمدند و درباره خرید و فروش بین خودشان که انجام گرفته بود، چهار سؤ ال از من کردند و من هیچیک از آنها را نتوانستم پاسخ دهم. سرم را پائین انداختم و در مورد این پیش آمد، غرق در فکر شده بودم، آنها به من گفتند: آیا در نزد تو جواب سؤال ما نیست با اینکه تو زعیم و بزرگ این جماعت هستی؟ گفتم: نه. پرخاشی کردند و رفتند. سپس بازگشتند و نزد کسی که من همه شاگردانم را از او مقدم می داشتم، آمدند و مسأله خود را از او پرسیدند. او پاسخ آنها را بی درنگ بطور کامل داد که قانع شدند، و در حالی که خشنود از پاسخ او بودند و او و عملش را می ستودند، رفتند. و این پیش آمد پند و نصیحت کوبنده ای برای من بود، که به خود آیم و هرگونه عجب و خودپسندی را از خود دورسازم و دیگران را کوچک نشمرم، بلکه در برابر همه، متواضع و فروتن باشم. آری این احساس کوچکی در برابر دو نفر بیابانی مرا تکان داد و درس بزرگی به من آموخت(۵)

———————————————————-
۱) سوره حجر آیه ۸۸٫
۲). سوره اسراء آیه ۲۴٫
۳). سوره آل عمران آیه ۱۵۹٫
۴). سوره اسراء آیه ۳۷٫
۵).داستانها و پندها، ج ۵ ص۲۱

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید