a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2017 سبل السلام.
تمامی حقوق محفوظ است.

9128721982

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
 

زهد جناب ملاهادی سبزواری و ملاقات با حاکم

گروه فرهنگی تبلیغی سبل السلام > مقاله  > زهد جناب ملاهادی سبزواری و ملاقات با حاکم

زهد جناب ملاهادی سبزواری و ملاقات با حاکم

بسم الله الرحمن الرحیم

براى انسان، به حكم سرشت ‏خاص، یك ‏سلسله ارزش‏هاى معنوى مطرح است كه با فقدان آن‏ها ،قادر به تامین ‏بهجت و سعادت نیست

روح، از بدن و سلامت آن و نیرومندى آن، بى‏ نیاز نیست، اما بدون شك غرقه شدن در تنعمات مادى و اقبال تمام به لذت‏ گرایى جسمانى، مجال و فراغتى براى بهره ‏بردارى ‏از كانون روح و منبع بى ‏پایان ضمیر،باقى نمى‏ گذارد.

از سوی دیگر، سرنوشت ‏سعادت فرد از سعادت جامعه جدا نیست. انسان، از آن جهت كه انسان ‏است، یك سلسله وابستگى‏ هاى عاطفى و احساس مسئولیت‏ هاى انسانى در باره‏ جامعه ‏دارد كه نمى‏ تواند فارغ از آسایش دیگران، آسایش و آرامش داشته باشد.

از این رو « اسلام، دینى جامعه ‏گرا و زندگى گرا است و نه زهدگرا… بعلاوه، تعلیمات جامع وهمه جانبه‏ اسلامى در مسایل اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، اخلاقى،براساس محترم ‏شمردن زندگى و روآورى به آن است، نه پشت كردن به آن

اسلام، هرگز مانند برخى كیش‏ها و فلسفه ‏ها، با بدبینى به هستى و خلقت نمى‏ نگرد و خلقت را به دو بخش زشت و زیبا، روشنایى و تاریكى، حق و باطل، درست و نادرست، بجا و نابجا تقسیم نمى‏ كند (۱)

از جمله افرادی که زهد و تقوای مثال زدنی ایشان، وی را از مردم جامعه جدا نساخت، مرحوم حکیم سبزواری است،که شعاع فکرى و عظمت  علمى ایشان، سرزمینهاى بسیار دور را نیز در نوردیده است.

از دیدگاه او همه موجودات عالم به کمال عشق می‌ ورزند و به سوى غایت نهایى خود سیر می‌کنند. جمادى به سوى نباتی، نباتى به سوى حیوانى و حیوانى به سوى انسانی. وبدان که انسان در زهدان مادر از همه این مراحل می‌گذرد.(۲)

همچنین پرفسور توشى هیکو ایزوتسو، دانشمند ژاپنى و استاد فلسفه دانشگاه مک گیل کانادا و استاد ممتاز دانشگاه توکیو، پیرامون شخصیت فلسفى و عرفانى حاج ملا هادى می‌گوید: «حاج ملا هادى سبزوارى متفکرى است که اثر معروف «منظومه و شرح آن» از اوست و به اتفاق همگان بزرگترین فیلسوف ایرانى در قرن نوزدهم بود. در عین حال وى در میان استادان و بزرگان عارف آن عصر مقام اول را داشت

حکیم با همه بزرگوار شخصیت علمى خویش روح بلندى داشت و زندگى را تنها از دریچه حکمت و فلسفه نمی‌گریست؛ به گونه‌اى که گاهى هم صحبتى با فقرا و همنشینى با طبقات دیگر جامعه را مغتنم می‌شمرد. زاهدانه می‌زیست و به اشراف و حتى شخص شاه نیز بی توجه بود

نقل می‌کنند که روزى ناصر الدین شاه در سبزوار به خانه وى آمد و او با غذاى ساده خود از شاه پذیرایى کرد و در مقابل اصرار شاه هیچ چیز از وى قبول ننمود

وى باغ انگوری داشت که با دسترنج خود از آن محصول بر‌می‌ داشت و همه ساله به هنگام فصل برداشت ابتدا سهمى را بین نیازمندان تقسیم می‌کرد و سپس دوستان خویش را به همراه طلاب علوم دینى به آنجا دعوت می‌ نمود تا حاصل دسترنج خود را با دیگران مصرف کند. .(۳)

حکیم خود در دوران زندگى کار می‌کرد و بسیار اشتیاق داشت که از دسترنج خود استفاده کند. وى از بیت المال هیچ ارتزاق نمی‌کرد.(۴)

دارایى حکیم منحصر به یک جفت گاو و یک باغچه بود. او هر آن چه را که مورد نیاز بود، با دسترنج خود به دست می‌آورد و نان سالیانه خود را با زراعتى که خود آن را به عهده داشت مهیا می‌کرد.

حاج ملا هادى یک روز از قنات عمیدآباد و یک شبانه‌روز از قنات قصبه را مالک بود و خودش با استفاده از این دو آب به کشت گندم و پنبه و سایر مایحتاج زندگى اقدام می‌کرد و سالانه سى خروارغله و ده بار پنبه از زمین خویش برداشت می‌کرد و از باغى که در بیرون شهر واقع بود سالانه چهل تومان سود به دست می‌آورد، قسمتى از مجموع این درآمدها را براى امرار معاش خویش و باقیمانده را بین فقرا و نیازمندان تقسیم می‌ نمود.(۵)

بدین گونه بزرگانی مانند حکیم سبزواری با عمل و رفتار خود ، روش صحیح اسلامی را در همه ابعاد زندگی به مردم نشان داده و از این طریق آنها را از افتادن در مهلکه بدعتها و خرافات باز داشته اند و به همین  جهت نقش بسزایی در انتقال صحیح معارف اسلامی به نسل های آینده ایفا نموده اند.

پی نوشت‏ها

۱-مرتضی مطهری،سیرى در نهج البلاغه، قم؛ انتشارات صدرا ، ص‏۲۱۶

۲-پرفسور ایزتسو ، بنیاد حکمت سبزواری، ترجمه جلال الدین مجتبوی، ص ۴۷۲

۳-محمد حسن خان مقدم، مطلع الشمس، تهران؛ فرهنگ سرا، ۱۳۶۲، ج ۳، ص ۹۸۴۳

۴-محمد حسن خان مقدم، مطلع الشمس، تهران؛ فرهنگ سرا، ۱۳۶۲، ج ۳، ص ۹۸۷

۵-محمد حسن خان مقدم، مطلع الشمس، تهران؛ فرهنگ سرا، ۱۳۶۲، ج ۳، ص ۹۸۵

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید